Jump to content

Mit tegyünk, ha iskolába megy a gyermek?

2016. 08. 07. 14:00

Ha végig gondoljuk a tanulási folyamatokat, kijelenthetjük, hogy a tanulás komoly erőfeszítést igényel, fárasztó, monoton és gyakran történik muszájból. Egy kisgyerek, aki eddig szabad keretek között tanult új ismereteket az óvodában, otthon, kezdetben teherként éli meg a tanulási kötelezettséget, ami az iskolában szigorúan szabályozott keretek között történik.

Ha a gyermek iskolaérett, és szeptemberben megkezdi tanulmányait, akkor a szülőnek mindenképpen javallott már a nyáron felkészíteni a kicsit az iskolára, és az iskolával járó változásokra.

 A legfontosabb, hogy nyáron pihenjen, amennyit csak lehet, és szeptemberben frissen, lelkesedéssel kezdje a tanévet. Az iskolakezdéssel járó első akadály a reggel 8 órai órakezdés. Ha a szülőnek a munkahelyi kötelezettségei miatt, a gyermek, óvódás korában is nyolcra kellett munkába járni, akkor a kicsi megszokta a reggeli korán kelést és az óvodába járással együtt járó rutin feladatokat. Nekik könnyebb dolguk lesz. Azok a gyerekek, akik nem voltak korán kelők, nehezebben fogják megszokni a reggeli változást. Ilyenkor a szülőnek célszerű a szünet utolsó heteiben hozzászoktatni a kicsit ahhoz, hogy időben felébredjen. A közös reggelikre is maradjon idő, hiszen sokkal nehezebben figyelnek a gyerekek, ha éhesek.

A másik komoly probléma, hogy még az óvodában a feladatok között van idő játszani,vagy kimenni az udvarra, addig az iskolában a 45 perces tanítási óra alatt nem lehet kimenni, játszani, oda kell figyelni a tanítóra. Fokozatosan szoktassuk hozzá a kicsiket ahhoz, hogy időre kell feladatokat megoldani és végig oda kell figyelni. Legjobb módszer erre, ha „iskolásat” játsszunk velük. Csináljunk nekik feladatot, amit időre kell elvégezniük. Addig ameddig nem telik le a 45 perc, ne engedjük, hogy mással foglalatoskodjanak.

A tanulásra való felkészítés első lépései között, vásároljunk az elsősök számára készült játékos előszítő feladatlapokat, könyveket, különféle készségfejlesztő játékokat, ezekkel játék közben készítjük fel őket az iskolára. A közös feladatmegoldás, a kicsik felkészítése az iskolára nyáron remek időtöltés. Azok a gyerekek, akiket a szülők felkészítettek az új élethelyzetre, játékosan megismerkedtek otthon azokkal a feladatokkal, amelyekre az iskolában is számíthatnak, minden bizonnyal könnyebben veszik majd az akadályokat. Bár elsőre sokan nem is gondolnák, de az aktív mozgás is jót tesz a gyermek testi és szellemi fejlődésének.  Ha lehet, minél több időt töltsön a gyerek a nyári szünetben, a szabadban, a futás, tornagyakorlatok, biciklizés, labdajátékok, beindítják az agyi folyamatokat, jót tesznek a memóriának, elősegítik a gondolkodást, fokozzák a keringést, mozgás hatására megnő az oxigénellátás.

Az írás és olvasás lesz az első olyan akadály, amivel a tanulás során meg kell küzdeniük, a gyerekek nagy részére jellemző, hogy az óvodás koruk végén a nevüket, egyes betűket, számokat már le tudnak írni, egyszerűbb szövegeket már tudnak szótagolva olvasni, sőt vannak olyan gyerekek, akik már tudnak olvasni, írni és számolni mire elérnek az iskolába. Ez nagyban függ az óvónők és a szülők segítségétől, hozzáállásától. Attól, hogy milyen mértékben készítették fel a gyermeket az iskolára.

A legizgalmasabb rész egy gyermek számára, a tanszervásárlás. A közös vásárlással meghozhatjuk a kicsik kedvét a sulihoz. Minden elsősnek óriási élmény, mikor kedvére válogathat a füzetek, tanszerek, tolltartók, színes ceruzák és tollak, valamint a könyvek között. A másik élmény, a tökéletes iskolatáska megtalálása. Ilyenkor a gyerekek hajlamosak naphosszat azzal mászkálni otthon, és mindenkinek örömmel mutogatják milyen kincseket kaptak.

Az iskolára való felkészítés minden esetben a szülők felelőssége, de ne csináljunk belőle túl nagy felhajtást, mert ha a gyermek látja, hogy ez stresszt és aggodalmat okoz a szülőnek nyomasztó, félelmetes, és stresszes helyzetként fogja elkönyvelni. Amivel könnyen elérhető, hogy kellemetlen érzéssel és „muszájból” fog iskolába menni. Ne támasszunk irányukba irreális elvárásokat, hiszen nem csak az iskolai siker növelheti az önbizalmukat, ha bíztatjuk őket, dicsérjük őket, és támogatjuk őket mindenben, attól önbizalmuk is megnő, és ez fogja az iskolai sikereket eredményezni.

 

 

(Forrás: lelkielet.hu l Kép:pixabay.com)