Jump to content

Karácsonyi bevásárlókörút, Te is könnyen elcsábulsz?

2017. 12. 01. 10:00

Az emberek az ünnepek közeledtével kényszeres vásárlásba kezdenek. Évek óta megfigyelhető, hogy advent közeledtével mindent pláza és kisebb üzlet megtelik emberekkel, a tömeg hömpölyög és vásárol, olyan dolgokat is, melyekre valójában senkinek nincs szüksége.

A szakértők szerint, egyre inkább tudatosak a fogyasztók vásárlásaikban, az ünnepek idejére azonban, ezt a racionalitást mintha felfüggesztenék, s a végeredmény az lesz, hogy a megvásárolt áruk 10 százalékát soha nem használják, kétharmadát pedig valójában meg sem akarták venni. Ennek a kényszeres vásárlási láznak a hátterében a reklámok és a marketing áll, karácsony előtt, alatt és után, mindenhol szembeütközünk óriásplakátokkal különféle akciókról, a tv, rádió, újságok szintén mind vásárlásra csábítják az embereket. Ha egy reklám jól működik, akkor sikeresen rá is fogja venni a fogyasztót arra, hogy azt a terméket megvegye. A vásárlások kétharmada manapság nem tervezett. Képesek vagyunk érzelmi alapon dönteni vásárlás során, olyan dolgokat is megveszünk, melyekre nincs szükségünk, de láttuk, hallottuk, hogy jó dolog. Ennek hátterében a felénk áramló reklámok állnak. Ebből következően a megvásárolt dolgok mintegy 10 százalékát sosem használjuk, később kiderül, hogy ezekre a termékekre csak külső hatások miatt csábultunk el.

A reklám ereje akaratlanul is hat ránk…

A reklám egy tájékoztatási eszköz, az emberiség kezdete óta jelen van az életünkben, akár szájhagyomány, akár plakát formájában, a technikai fejlődésnek következtében ez egyre intenzívebb jelenség. Ha az ember tudatosan kezd vásárolni, akkor is előfordulhat, hogy egy-egy termék láttán elcsábul. A reklám ugyanis mindenkire hatással van.

Szakértők szerint, minden korosztálynak megvan a közkedvelt terméke, minden korosztályra hat a reklám. Karácsony tájékán a marketingesek ki is használják, hogy az emberek vásárlási lázban égnek, ezért még nagyobb hangsúlyt fektetnek a reklámokra, hirdetésekre, plakátokra. Megfigyelhető jelenség, hogy azért van szüksége az embereknek a különféle újabb és újabb technikai cikkekre, telefonokra, televíziókra, mert befészkel a tudatalattijukba (a reklámok által), hogy erre szükségük van. Sokan nem is sejtenék, de az ünnepek környéki kényszeres vásárlás depressziót is okozhat. Ha valakinek nem sikerül valamit megkapnia, megvennie, ez odáig fajulhat, hogy bánatában depressziós is lehet az egyén. Természetesen nem ez a jellemző az emberek jelentős részére, de előfordul világszerte.

A gyermekeknek pont ezért kell idejében megtanítani, hogy a szeretetet nem az ajándék értékében mérik. Idejében meg kell tanítani őket, hogy a legkisebb apróságnak is akkor értéke van, mint egy okostelefonnak. Főleg, ha őszinte szeretetből adják. Az elmúlt években a karácsony pont azt a jelentését veszíti el, amiről valójában szólni kellene. A meghittség, a megpihenés, a csendesség, a szeretet és a család ünnepe.Sokaknál sajnos azonban az ajándék méretéről és mennyiségéről szól az ünnep.

(Forrás: lelkielet.hu, hirado.hu l Kép: pixabay.com)