Jump to content

Ki vigyáz gyermekeinkre?

2017. 06. 26. 15:00

A szülő azt gondolja gyermeke biztonságban van az egyes oktatási intézmények falai belül, ez tényleg így van? Vagy elkellne egy szigorúbb biztonsági rendszer az óvodákban, iskolákban?

Az alábbi esetek remekül szemléltetik, hogy van még hova fejlődnie az iskoláknak!

"Az egyik budapesti ismerősöm tesztelte kisfia iskoláját. Arra volt kíváncsi, hogy a másodikos tanulót kiadják-e a család jó barátjaként bemutatkozó hölgynek, aki az édesanya elfoglaltságára hivatkozva szerette volna elvinni a nebulót. Döbbenten tapasztalták, hogy a tanítónő semmilyen ellenvetést nem tanúsított."

A jogosan felháborodott szülők számonkérése után állt neki az iskola listákat készíteni, hogy kik jogosultak elvinni az alsós gyermekeket. Íme, egy másik példa.

"Barátnőm lánya ötödikes. Év elején pontos listát kellett leadniuk arról, hogy mely napokon mehet el a gyerek 4 óra előtt az iskolából (erre igazolás is kellett a sportklubtól), és mely napokon marad bent a kötelező 16 óráig. Ehhez képest, amikor egyik nap (mikor 4ig kellett volna iskolában lennie) a tanítási órák után elköszönt a tanártól, jelezvén, hogy távozik, minden kérdés nélkül engedte el a napközis tanár, még csak pillantást sem vetett a korábban készített listára."

Hogy lehetnek így biztonságban gyermekek, és hogyan legyen mindeközben nyugodt a szülő?Mit tehet a szülő? Mit tehetnek az iskola munkatársai?

Már a felügyeleti lista is komoly védelmet kellene, hogy jelentsen a gyermekek számára, de a biztonságtechnikai eszközök (intelligens kamerarendszerek) is elengedhetetlen részét kell, hogy képezzék az intézmény védelmi rendszerének. A legfontosabb mégis, hogy az oktatási létesítményekben biztonsági feladatot ellátó személyek komolyan képzett szakemberek legyenek. Egyáltalán nem mindegy, hogy ki vigyáz gyermekeink testi és lelki egészségére, épségére. Olyan felkészült szakemberek kellenek ezekbe a pozíciókba, akik képesek betartatni a szabályokat (például, hogy ki viheti el a gyermeket), tekintéllyel rendelkeznek, és tapasztalatukból kifolyólag képesek kiszűrni a rossz szándékkal bíró egyéneket.
Továbbá kiszűrik a verekedő, kisebb tanulókat bántalmazó gyerekeket, szemmel tartják az iskola környékét is. Csak egy szakavatott szem képes észrevenni a magukat tanulónak álcázó drogdílereket az iskolák környékén, akik szintén komoly veszélyt jelentenek a felnövekvő generáció számára.

Az iskolaőr munkaköre összetett, empátiát, érzékenységet, nagyon jó kommunikációt, és főleg odafigyelést igényel. Ezek elsajátítása előképzettséget, sok tanulást, és tapasztalatot igényel. Egy képzett iskolaőr igazán komoly védelmet jelenthet az oktatási létesítményekben az ott tanuló diákok valamint tanárok számára, és mindeközben biztonságérzetet adhat a szülőnek. A külföldi tapasztalatok, minták jól mutatják, hogy mennyivel másabb munkakör ez, mint egy biztonsági őr feladatköre. Helyén kell kezelni ezt a kérdést – amíg nem késő -, és megfelelő képzettségű szakembereket alkalmazni, akik kellő gyakorlattal rendelkeznek az oktatási intézmények védelme területén.

 

(Forrás: lelkielet.hu, ormester.hu l Kép: pixabay.com)