Jump to content

Tehetséges gyerekek - Flow az iskolában

2015. 05. 08. 16:48

A jövő a gyermekeinken múlik. A mi feladatunk pedig az, hogy segítsünk nekik kibontakoztatni a mindannyiukban ott rejlő tehetséget. Ehhez nyújt útmutatást a világhírű pszichológus.

A középiskolás évek kiemelkedően jelentősek a tehetséggondozásban. Vajon milyen folyamatok zajlanak le a tinédzserek fejében, miközben tanulnak: mire gondolnak, mit éreznek, mennyire szívesen csinálják, amit épp csinálnak? Befolyásolja-e a jövőben tapasztalataik minősége az elkötelezettségüket, céltudatosságukat? Melyek azok a tényezők, amelyek a tehetség elkallódásához vezetnek?


Csíkszentmihályi Mihály és munkatársai arra a következtetésre jutottak, hogy a képességek fejlesztéséhez komoly kihívásokra van szükség, és a tanulók szociális környezete is döntő jelentőségű. Kutatásaik során kimutatták, hogy az iskolában ritkán élnek át a gyerekek flow-élményt, részben mert igen kevés, képességeiknek megfelelő kihívással találkoznak, pedig ez a megfelelő önbizalom, önértékelés és jó közérzet kialakulásának alapfeltétele lenne. A népszerű pszichológus könyve, amely kutatócsoportjának eredményeit mutatja be, mindenkinek a hasznára válhat, aki szeretné elősegíteni egy gyermek tehetségének kibontakoztatását.

Csíkszentmihályi Mihály a Chicagói Egyetem Pszichológia Karának professzora és korábbi vezetője. Tagja az Amerikai és a Magyar Tudományos Akadémiának. A kreativitás és a tökéletes élmény pszichológiájának egyik legismertebb nemzetközi kutatója.


Libri Könyvkiadó